WEBSHOP ÁSZF – MIK A LEGFŐBB HIBÁK?
Egy jó ÁSZF a kulcsa, hogy az online vállalkozó nyugodtan alhasson
Név: *
E-mail: *
Cég neve:

Elfogadom az Adatvédelmi Tájékoztatót Feliratkozás Ön már feliratkozott
Köszönjük a feliratkozást!



Az e-kereskedelmet folytató vállalkozásoknak az elektronikus szerződéskötést megelőzően részletes tájékoztatási kötelezettségük van a vásárlók irányába (ezt a kötelezettséget például a webáruház honlapján közzétett, megfelelő tartalmú általános szerződési feltételekkel /ÁSZF/ lehet teljesíteni). Az előzetes tájékoztatási kötelezettség betartását a fogyasztóvédelmi hatóság, továbbá az Innovációs és Technológiai Minisztérium rendszeresen ellenőrzi.

2017 óta a fogyasztóvédelmi ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll. Csak a tavalyi év során több mint 2400 webáruházat ellenőriztek. A folyamatos jelenléttel, illetve a visszatartó erővel bíró szankciókkal igyekeznek javulást elérni az online kereskedelem fogyasztóvédelme terén.

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy melyek azok a tipikus hibák/hiányosságok, amik miatt a legtöbb e-kereskedelmi vállalkozás elbukik az ellenőrzéseken.


1. Az elállási jog kapcsán felmerülő kérdések

Az e-kereskedelemben a vásárlóknak a terméket a vásárlás előtt nincs lehetőségük ténylegesen megvizsgálni, illetve megtekinteni, ezért a vásárlástól történő indokolás nélküli elállási jog illeti meg őket. Erre a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is lehetőségük van. Emellett a termék átvételétől számított 14 napjuk van arra, hogy meggondolják magukat, azaz éljenek elállási jogukkal.

Az elállási joggal kapcsolatos leggyakoribb problémák a webáruházaknál

csak a vonatkozó jogszabály számára utal a feltételek ismertetése nélkül;

az elállás feltételeinél a jogszabály teljes jogszabályszövegét beidézi;

az elállási jogot úgy tünteti fel mintha az az eladó sajátossága, különleges kedvezménye lenne;

az elállás feltételeire csak egy link (hivatkozás) utal;

az elállást a csomagolás felbontása vagy a termék használatba vétele kizárja;

az elálláskor a termék csak az eredeti számlával/nyugtával együtt küldhető vissza;

elállás kizárólag egy előre meghatározott formanyomtatványon gyakorolható;

az elálláskor a visszatérítendő összegből bizonyos összeget kötbérként vagy használati díj jogcímén levonnak;

az elálláskor a vételár mellett a szállítási költséget nem fizeti vissza;

a termék személyesen, üzletben történő átvétele esetén az elállási jog nem gyakorolható;

a korábban hatályos 17/1999. Korm. rendeletre és az abban szereplő 8 munkanapos elállási jogra való utalás.


2. Az áru vagy szolgáltatás ellenértékéről szóló előzetes tájékoztatás

Az elektronikus kereskedelemben érvényesülő árfeltüntetési szabályok megegyeznek a hagyományos (offline) kereskedelmi forgalomban alkalmazandó előírásokkal. A fogyasztót a webáruház honlapján tájékoztatni kell a terméknek, illetve szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is magában foglaló áráról, illetve díjáról, valamint az összes járulékos költségről, így különösen a fuvardíjról, szállítási vagy postaköltségről. Ezek mellett egységárköteles termékek esetében az egységárat is fel kell tüntetni.

Jogsértő a szolgáltató árfeltüntetési gyakorlata például, ha

a termékek nettó árát tünteti fel;

a bruttó ár helyett nettó ár + áfa összeget tüntet fel;

egységárköteles termékek esetében nem tünteti fel a termékek egységárát;

a rendelési folyamat végén, a fogyasztó megrendelésének elküldése előtt nem szerepel egyértelműen a kosárba helyezett termékek vételára.


3. Előzetes tájékoztatási kötelezettség a kellékszavatosságra és termékszavatosságra, jótállásra vonatkozóan

A vállalkozásnak vásárlást megelőzően tájékoztatnia kell a fogyasztót a kellékszavatosságra és a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettségről, valamint a jótállás fennállásáról és annak feltételeiről.

Jogsértő, ha a tájékoztatás nem tartalmazza például

a fogyasztót megillető garanciális jogokat;

a kötelező jótállási határidőt;

a jótállási jegy szerepét;

utalást arra, hogy a kötelező jótállás megléte nem érinti a fogyasztó törvényből eredő egyéb (például szavatossági) jogait.


Lehetséges következmények

A fentiekkel összefüggésben jó tudni, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság, ha az ismételt ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy a webáruház ugyanazt a jogsértést követi el, akkor 200 ezer és 2 millió forint közötti bírságot szab ki.

A http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ oldalon elérhető adatbázisba kerülnek azok a webáruházak, amelyek súlyos jogsértést követtek el. Súlyos jogsértésnek minősül például az, ha vásárlást megelőzően a vállalkozás nem tájékoztatja a vásárlókat a vállalkozás nevéről, székhelyének címéről, a szállítási határidőről, panaszkezelési módról, az elállási jog gyakorlásának feltételeiről, a szavatossági jogokról; vagy a vállalkozás akadályozta a vásárlót abban, hogy az elállási jogával éljen. Fontos tudni, hogy a jogsértő vállalkozások adatai az adatbázisban 2 éven keresztül publikusak.


Ajándék, kapcsolatfelvétel

Segítségként ajándékba adunk egy ellenőrző listát, amivel Ön könnyedén meg tudja állapítani, hogy vannak-e hibák/hiányosságok a webshopjának ÁSZF-jében. Ehhez nincs más dolga mint az alábbi linken feliratkozni a hírlevelünkre a ténylegesen használt e-mail címével, amire megküldjük az ellenőrző listát. (Előfordulhat, hogy az e-mailünk a spam-ek vagy a promóciók között landol. Ha ezek között sem találja, írjon nekünk nyugodtan a lenti e-mail címre, és megoldjuk a problémát.)

Ha további segítségre szorul, akkor írjon nekünk az [email protected] e-mail címre, és jogi szakértőink felveszik Önnel a kapcsolatot.

Mi a helyzet a szolgáltatásokkal a fővárosban?
A Kormány immár Budapest vonatkozásában is jelentősen enyhített a korábbi korlátozásokon